Glass med lemon curd och maräng

Låt krämen svalna helt innan du använder den till glassen. Rör ner blandningen med uppvispad grädde. Vispa grädden ganska hårt. Klä valfri form med bakplåtspapper eller plastfolie, varva vaniljglass smeten med ringlad lemon curd och hela eller krossade maränger.


En av mina absoluta favoritglassar är Sias Lemoncurd – gräddig citronglass med små bitar av maräng.

I helgen gjorde jag en egen variant på denna smarrighet. Resultatet blev très bien, om jag får säga det själv. På senare tid har nästan all glass jag gjort hemma haft en bas på grädde och yoghurt, istället . Semifreddo med lemoncurd , maräng och pistaschmandel. Glass , parfait, semifreddo – kärt barn har många namn.


Men det finns skillnader. Ingredienserna är ägg, grädde, socker och smaksättning som fryses in stillastående. Servera i strut, bägare, med sås, med strössel eller bara som den är!

Hemgjord glass med lemon curd och maräng. Valfri smaksättning – jag hade dl minimaränger och dl lemon curd. Att det ska vara så enkelt och gå så snabbt att göra den här ståtliga lyxröran är svårt att tro. Lemon curd , fluffig grädde, söta jordgubbar, krispiga maränger och kylig glass gör efterrätten gudomligt god.


Citronsmakande marängdessert. Rör ut lemoncurd med limoncello eller citronsaft. Krossa marängerna lätt och varva med glassen i glas. Ringla över citronsåsen och strö över det . Grädda marängerna mitt i ugnen ca min. Sänk värmen till 100° och grädda ytterligare ca timmar.


Stäng av ugnsvärmen och låt marängerna stå kvar i ugnen tills de är torra och lätta. Smält lemon curd och citronsaft i en . Ikväll har jag räddat en burk lemon curd från att bli för gammal. Jag såg den och tänkte att jag ska försöka mig på att göra en snabb citron- och marängpaj.


Vår finaste gräddglass med lemoncurd och spröda maränger. Sjud citronsaft och -skal, äggulor och socker till lemoncurden tills det tjocknar. Tillsätt smör och kyl ner.

Uppläggning Mixa glassen igen strax före servering. Lägg på två kulor glass och några maränger. Klicka ut lemon curd på en tallrik. Pudra över florsocker och garnera med färska bär.


Varva maränger , glass , bananskivor och hallon på ett fat. Receptet är från: Inspiration. Bred eller spritsa ut marängen till två rundlar på en bakplåtspappersklädd plåt. Enkel citronglass med lemoncurd och kondenserad mjölk. Snabblagad dessert med fräsch smak!


Gott till nybakade scones med cream cheese, i en tårta, på en glass eller tillsammans med färska bär, grädde och maränger ! Stryk på blandningen över . Otroligt god kombination mellan maräng och citron, utan tvekan värt att pröva! Ung: 125°C Varmlufts ung: 120°C. Jordgubbar, lemon curd och maränger blir en fröjd för smaklökarna.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Rospump

Hydraulslang press

Rückschlagventil symbol fließrichtung